eurovishen song contest 2011.

Eric Saade

Gjorde ett fantastisk framträdande under både semifinalen i torsdags och finalen igår.
Vilket visade sig i resultatet. Jag kände på mig redan när Eric vann i Globen att det här var riktigt bra!
Med Erik som represetant för Sverige 2011 i Eurovishen song contest är de flesta tjejer från åldern 3-70 år överlyckliga och näst intill alla killar irriterade.
Men vad gör det om 100 år ?

Vad spelar det för roll när vi i Sverige tycker som vi tycker när vi inte får rösta i ESC? Vad gör det när Eric kör ett rättvist race och gör som han vill? Vad gör det när han visar Europa hur bra vi är? Vad gör det när han bevisar att vi i Sverige faktiskt röstade helt fulllkomligt rätt i år?!

För er som inte hörde detta kan jag tala om att Eric vann och fick flest röster i torsdags i semifinal 2!
Detta förvånade inte mig ett dugg, synd bara att de var tvugna att göra oss svenskar super nervösa genom att meddela att vi gått vidare sist av alla semifinalister.

Jag är otroligt glad att det var just Eric som blev Sveriges bidrag, jag är glad att övriga europa håller med och röstade så pass som de gjorde. Jag är glad att Eric såg till att göra den mest spännande ESC-finalen på över tio år för oss i Sverige. Jag är glad, att jag fick vara med och se en sådan här fantastisk spännande final!

Jag är oerhört glad att Sverige slutade som trea. Det förtjänade vi!





Ell & Nikki - Running Scared representerar Azerbaijan

Vi alla har varit med om starkare vinnare av ESC, vi har varit med om Carolas Fångad i en stormvind, Ruslanas Wild dance, Lordis Hard rock halleluja. Men Running Scared det är ingen dålig låt. Det är bara en enklare, det är inget starkt nummer men det är fint. Det är himmelskt. Lyssnar man på den hör man att den är vacker. Den är äkta. Den handlar om något fint, något verkligt.

Då Azerbaijan enbart har varit med i ESC i ca 10 år och har inte blvit sämre än top tio. och de gånger Sverige skrivit text/musik har de inte blivit sämre än top 5. Så GRATTIS Azerbaijan, jätte kul att ni lyckas!



ESC 2011
Tycker jag har varit enormt bra! Sjukt bra startfält, en massa bra låtar som funkar överallt. Jag hade många favoriter och ännu fler var förhandstippade. I år var det även väldigt roligt då många av de förhandstippade faktiskt inte fick jätte bra placeringar.  Det konstigaste av allt var nog att Italien slog Sverige och tog sig in tillslut på en andraplats som är helt ologiskt!

Mina favoriter just nu:

Jedward -  Lipstick
Storbrittaniens bidrag.





Stella Mwangi - Haba Haba
Norges bidrag, endast med i semifinal 1.





A Friend in London - New Tomorrow
Danmarks bidrag som låter precis som Andreas Jonssons Sing for me.




Getter Jaan - Rockefeller Street
Estlands bidrag




Lena - taken by a stranger
Värdlandet tyskland kör på förra årets ESC vinnare




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0